Тема:
Слова, що означають назви предметів.
Мета: Вчити
розпізнавати поняття «предмет» і «слово» як його
назву; формувати вміння ставити питання до
слів, що означають
назви конкретних предметів та істот;
розвивати мовлення учнів;
виховувати акуратність.
Обладнання:
підручник, картки, сигнальні кружечки.
Тип уроку: урок
вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до
уроку.
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок,
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти просто молодці!
ІІ. Узагальнення знань
про речення.
1.Гра «Запитання – відповідь»
- Що виражає речення?
- Як пишуться слова в речення?
- Які бувають речення за метою висловлювання?
- Які бувають речення за інтонацією?
2.Робота в парах.
а)Підкресли головні
слова в реченні.
У лісі кує зозуля. Весело щебече соловейко.
б)Встанови зв'язок слів
у реченні.
Мирно воркують лагідні горлиці.
Горлиці( що роблять?) _____________
Воркують (хто?)_____________________
Горлиці ( які?)________________
Воркують (як?)_____________________
ІІІ Каліграфічна
хвилинка
Пишемо гарнесенько, пишемо рівнесенько,
Щоб дивились залюбки – тато, мама, я і
вчителька моя.
Дд, Сс, Рр, Тт, Оо, Ее.
ІV. Актуалізація
опорних знань
У 2 класі уроки з української мови ми почали з теми «Текст».
Що називаємо текстом?
З чого складається текст?
Дальше у нас була тема «Речення»
Що виражає речення?
З чого складається речення?
V. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення великої теми
«Слово». Давайте і поринемо у світ слова.
VІ. Вивчення нової
теми.
1. Дидактична казка.
Це було дуже давно, ще в глибокій давнині.
Людина пізнавала природу, світ навколо себе, давала назви предметам і явищам,
які її оточували. Вона відчувала холод, жару і давала їм назви. Людина
винаходила використовувала речі та придумувала, як їх назвати: це молоток,
тарілка, будинок… Давала вона назви і своїм почуттям. Так народилися слова
любов, краса, доброта… Коли з’явилися різні професії, вони також отримали
назви: мисливець, землемір… І страшні події найшли відображення в мові. Вони
стали називатися: війна, голод, хвороби…
Увесь
світ людей, тварин, рослин, явищ природи, міста, ріки, гори, країни, події,якості,
відчуття – все названо, все має своє ім’я.
2. Робота з підручником. Вправа 279
а)Розгляд малюнків і складання відповідей на
запитання.
— Хто це? (Розгляд малюнків у 1 рядку).
(Школяр, автоінспектор, кухар.)
— Що
означають ці слова? (Назви людей.)
— Хто
це? (Розгляд малюнків ) (Кінь, їжак, риба.)
— Що
означають ці слова? (Назви тварин.)
— На яке питання відповідають назви людей і
тварин? (Хто?)
б)Запис слів за зразком підручника.
в)Вправа 108
Розгляд малюнків.
— Що це? (Літак, ракета, трактор, портфель,
косинець, календар.)
— На яке питання відповідають ці назви
предметів? (Що?)
3. Проблемне питання
А чому одні слова відповідають на питання хто?, а інші на питання що?.
Який висновок ми можемо з цього зробити?
Висновок.
Слова, які означають назви людей і тварин, відповідають на
питання хто ? Слова, які означають назви
інших предметів, відповідають на
питання що?
г)Ознайомлення з правилом на с. 87.
VІІ.Фізкультхвилинка
Морозець, морозець , Морозець, морозець ,
почіпай нам щічки, плечемо в долоні,
теплі чобітки у нас, у дівчаток і хлоп’яток
шубки
, рукавички. носики червоні
ґ) Вправа 281(усно)
Словникова робота.
Портфель — спеціальна сумка для носіння
паперів, книг.
Портфель — мій друг і помічник.
Я до портфеля дуже
звик.
І він без мене ні на
крок:
Зі мною йде він на
урок.
Портфель для мене залюбки
І ручку носить, і
книжки
(В. Бойченко ).
д) Робота у зошитах
Говоримо
та пишемо правильно
Покласти у портфель. Йти з портфелем.
Доберіть слова – родичі до слова портфель
(Портфелик, портфельчик, портфелище )
Яка звукова модель відповідає слову портфель?
[П о р т
ф е л’ ] ,[п о р т ф
и л ь],
[п о р
т ф е л ь].
VІІІ. Закріплення вивченого
матеріалу.
а). Тренувальні вправи.
Робота в
парах
Дібрати слова, які означають назви предметів
за групами.
Меблі:_____________________________________________________
Овочі:________________________________________________________
Фрукти:________________________________________________________
Посуд:______________________________________________________
Одяг:__________________________________________________________
Взуття:_________________________________________________________
Птахи:__________________________________________________________
Тварини:________________________________________________________
Дерева:_________________________________________________________
б). Вибірковий диктант
І варіант – записує слова,
що відповідають на питання хто?
ІІ варіант – записує слова,
що відповідають на питання що?
Моряк , море, тракторист , трактор, риба,
рибак, ліс, лісник.
3. Робота із загадками.
Якщо слово – відгадка відповідає на питання хто?, то піднімаємо вгору червоний кружечок.
Якщо слово – відгадка відповідає на питання що?,
то піднімаємо вгору синій кружечок.
- В теплій шубі він лежить,
Цілу зиму міцно спить,
А пробудиться від сну — Зустрічатиме весну. (Ведмідь)
- Ростом
він маленький, сірий, чепурненький,
справжній молодець. Хто він? ... (Горобець)
- Що
завжди правду каже? Який є, таким покаже,
І без слів про все розкаже. (Дзеркало)
- По синьому морі золотий човник пливе. (Місяць)
- Хто на собі свою хатинку носить? (Черепаха)
- Рук не
має а всіх у постіль вкладає. ( Сон)
IX. Рефлексія
З’єднайте правильно половинки речень і розкажіть , про
що ви сьогодні дізналися на уроці.
Назви людей і тварин
відповідають на питання що?
Назви інших предметів відповідають на питання хто?
X. Домашнє завдання
Вправа 282
Немає коментарів:
Дописати коментар